Rally Dakar: Ako vznikla a aké najväčšie úspechy zaznamenali Slováci?
8786 km. Presne taká dlhá trasa čakala na jazdcov v Rally Dakar 2017. Aj tento rok (celkovo už 9. krát) sa táto extrémne náročná rely uskutočnila v Južnej Amerike. Organizátori ju navrhli tak, aby obtiažnosť terénu gradovala a pred obrazovky pritiahli milióny divákov. Paraguaj, Bolívia a Argentína boli tento ročník krajinami, ktoré museli jazdci prekonať. Štartovalo sa v paraguajskom Asuncióne a tí najlepší preťali cieľovú pásku v argentínskom Bueons Aires. Aj tento rok sa pretekalo na kamiónoch, autách, štvorkolkách a motorkách, no nie vždy mal tieto legendárne preteky takýto formát. Kam až siaha história Rally Dakar?
História Rally Dakar
Všetko sa začalo v roku 1977, keď sa Thierry Sabine počas rely Abidjan-Nice na svojej motorke stratil v Líbyjskej púšti. Po návrate domov tento Francúz chcel, aby podobný zážitok skúsilo čo najviac ľudí. A tak prišiel s nápadom púštnej rely, ktorá by štartovala v Európe, pokračovala do Alžírska a končila v Dakare. Jeho sen sa stal skutočnosťou a už o rok stáli najodvážnejší a často aj najbláznivejší jazdci na štarte prvej etapy Rally Paríž-Dakar. Trasa prvej rely merala neuveriteľných 10-tisíc kilometrov, prihlásilo sa na ňu 182 vozidiel a dokončilo ju iba 74 pretkárov. Jej heslom je: „Výzva pre tých, ktorí idú. Sen pre tých, ktorí nešli.“ Trasa aj formát súťaže sa pribúdajúcimi rokmi menili, Paraguaj sa stal 29. krajinou, v ktorej sa známe rely išli. Ročník 2017 sa však zapísal aj ďalším medzníkom – vôbec prvýkrát v histórii prišiel do cieľa aj elektromobil.
Úspechy Slovákov na Dakare
A ako sa darilo na týchto legendárnych pretekoch Slovákom? Ročník 2017 pre slovenských jazdcov na motorkách nebol veľmi úspešný – Ivan Jakeš kvôli zraneniu nedokončil 5. etapu a Štefan Svitko kvôli penalizácii skončil až na 25. mieste. Práve na motorkách zaznamenali Slováci najväčšie úspechy v tejto náročnej rely. Najlepší výsledok dosiahol Štefan Svitko v roku 2016, keď skončil na skvelom 2. mieste. Predchádzajúce roky pre tohto jazdca boli tiež úspešné – v roku 2015 skončil na nepopulárnom, no s odstupom času vzácnom, 4. mieste a v roku 2012 bol piatym najlepším jazdcom. Dnes už legenda, Jaroslav Katriňák, dosiahol najlepší výsledok v roku 2007, keď skončil na 9. mieste a Ivan Jakeš zaknihoval osobné maximum v roku 2015, keď s dvomi etapovými víťazstvami skončil na 4. mieste.
Čo potrebuje jazdec?
Pýtate sa, čo všetko potrebuje jazdec na motorke, aby zvládol tisíce kilometrov v tých najdrsnejších podmienkach? V prvom rade spoľahlivý stroj. Ten je v tomto prípade ťažší o viac ako 75 kg oproti štandardným motokrosovým motorkám. Najväčším rozdielom vo váhe je palivo – enduro motorky sú určené na preteky trvajúce 40 minút, no tie na Dakare musia prejsť stovky kilometrov v najťažších podmienkach. Samozrejmosťou je aj GPS navigácia a tachometer kvôli rýchlostným limitom. Pre jazdcov samotných je extrémne dôležité aj oblečenie na motorku, pretože ich musí udržať v pohode aj v tých najextrémnejších podmienkach. Bez chráničov by sa len málo pretekárov odvážilo vyraziť na rely – sú to chrániče kolien, lakťov, krčné chrániče, ochranné rukavice, chránič hrudníka a samozrejme helma.
Vedeli ste o tom, že na najznámejšej rely je až 80 % jazdcov amatérov? Skúsite to aj vy?