Ako pripraviť motorku na sezónu: Toto nesmiete podceniť
S príchodom zimy klesá nielen teplota, ale aj chuť jazdiť na motorke. Vtedy je dôležité váš stroj zazimovať, nech vás na začiatku novej sezóny čaká čo najmenej práce. Základným minimom je motorku dôkladne vyčistiť, namazať, nechať dostatok paliva v nádrži a vybrať batériu. Tú počas zimy skladujte na suchom a dostatočne teplom mieste. Čo vás však čaká na jar ešte predtým, ako vytiahnete motorku na prvú jazdu?
Začnite motorom
Ak bol motor pri zazimovaní v poriadku, čaká vás iba niekoľko najdôležitejších úkonov. Prvým z nich je výmena oleja a olejového filtra. Nespoliehajte sa však iba na predpísané intervaly, ktoré udáva výrobca (napr. olej meniť po 20 000 najazdených kilometrov), najlepším riešením je každoročná pravidelná výmena. Nedovoľte oleju zostarnúť, vtedy prichádza o svoje vlastnosti. Nezabudnite skontrolovať aj vzduchový filter, sviečky a ich napájanie.
Pokračujte pneumatikami
Mali ste stroj zazimovaný tak, že sa ani jedno koleso nedotýkalo zeme? Potom pneumatiky nahustite (podľa odporúčaní výrobcu – nájdete to v manuáli alebo na boku pneumatík) a skontrolujte, či na nich nenájdete žiadne praskliny. Našli ste? Zbytočne neriskujte a vymeňte ich za nové, motorka na popraskaných pneumatikách sa môže stať nebezpečnou zbraňou. Ak ste stroj zazimovali tak, že sa dotýkal zeme aspoň jedným kolesom, pravidelne motorkou pohnite, aby pneumatika nebola zaťažená celú zimu iba na jednom mieste.
Zamerajte sa na prevody a najviac namáhané časti
Sekundárny prevod býva najčastejšie riešený reťazou, nepodceňujte však ani kontrolu spojovacích hriadeľov či ozubených remeňov. Ak má aj vaša motorka reťaz, dôkladne ju vyčistite, namažte a nastavte jej optimálne napnutie. Nezabudnite ani na kontrolu ozubených kolies. Čo robiť, keď máte spojovací hriadeľ? Vtedy skontrolujte hladinu oleja a pri ozubených remeňoch sa zamerajte na možné fyzické vady.
Pokračujte kontrolou všetkých dôležitých kvapalín – olej v motore (už ste kontrolovali), brzdová kvapalina (pozrite sa aj na brzdové platničky), chladiaca a prípadne aj hydraulická kvapalina. Pozrite sa aj na to, v akom stave sú najviac namáhané časti motorky – zaistenie prednej a zadnej osi, stúpačky, uchytenie bŕzd a nepodceňujte ani uvoľnené skrutky či matice.
A môžete ísť na cesty. Či ešte nie?
Na záver ešte na motorke skontrolujte, či vám neunikajú kvapaliny, stav svetiel a zrkadiel. Predtým, ako na váš stroj nasadnete, si dajte záležať na špeciálnom ochrannom oblečení. Ešte také nemáte? Vyberte si v našom internetovom obchode a objavte posledný chýbajúci diel do jarnej údržby – oblečenie a doplnky na motorku. Až teraz ste 100 % pripravení na prvé jarné kilometre.